Pionier in duurzaam schoonmaken

Artikel geplaatst in Ondernemersmagazine OnderNamen

Daar waar Cleannovation het een paar jaar geleden nog te vroeg vond voor een artikel in OnderNamen, is het bedrijf er nu meer dan klaar voor. De groei is ingezet, de verhuizin gnaar een nieuw pand afgerond, het team staat en de plannen zijn ambitieus. Met duurzaam reinigen met stoom als belangrijkste speerpunt.

Specialistische reinigingsmachine

Toen Rob van Luijn, voormalig eigenaar van RTL Cleaning, een paar jaar geleden na een vraag van een klant op zoek ging naar een specialistische reinigingsmachine en deze ook vond, wist hij het zeker; hier moet ik iets mee. Hij zette Cleannovation op en vond al snel meer klanten waar hij de machine mocht testen.‘Deze machine stelt ons in staat om zonder schade gevels en monumentale panden te reinigen en kauwgom en graffiti te verwijderen. Het product bewees zich al vanaf het allereerste moment, maar je loopt natuurlijk altijd tegen hobbels aan alsje een bedrijf begint. Inmiddels hebben we heel veel ervaring opgedaan, hebben we een goed team en onlangs een nieuwpand betrokken. We zijn nu echt serieuze stappen aan het zetten met Cleannovation.’

Geen schade aan voegen

De machine waarmee Cleannovation gevels en straten reinigt, is de zogenoemde Cleannosteam®. ‘Veel schoonmaakbedrijven zeggen te stomen, maar doen dat eigenlijk niet. Als je een hogedrukspuit gebruikt, komt er namelijk ook stoom vanaf.’ De CleannoSteam® werkt op basis van een combinatie van lucht, water en hitte. Door water onder hogedruk te oververhitten ontstaat stoom met een temperatuur van ongeveer 200 graden inde brander en 150 graden aan de spuitnozzle. Deze oververhitte stoom wordt vervolgens met een traploos regelbare minimale werkdruk op het oppervlak gespoten. In tegenstelling tot waterhogedruk reinigt CleannoSteam® niet door inslagkracht. De vervuiling wordt oververhit, het thermoshock effect. ‘Hierdoor verbreekt de hechting tussen de ondergrond en wordt de vervuiling zonder aantasting van de ondergrond verwijderd’, legt Rob uit. ‘Je zet veel minder druk op de gevel, dus ook de voegen raken niet beschadigd. Maar wat minstens zo belangrijk is, is dat we helemaal geen chemische middelen gebruiken. Het is dus veel beter voor het milieu en zelfs voor onze gezondheid. Duurzaam schoonmaken past volledig in de huidige tijd en zal alleen nog maar belangrijker worden.’

City Plaza - Nieuwegein

Ook Saskia Jilesen, zowel zakelijk als privé Rob’s partner, is helemaal aan boord. ‘In het begin had ik mijn twijfels en wist ik niet of ik mijn draai wel kon vinden in deze branche. Maar ik vind het nu echt heel erg leuk waar we allemaal mee bezig zijn. We hebben een goed team en werken voor hele mooie klanten. ’Eén daarvan is de gemeente Nieuwegein; Cleannovation won onlangs een aanbesteding voor de wekelijkse schoonmaak vanCity Plaza, een zichtbaar project en een mooie referentie. ‘We zijn daar drie dagen in de week aan de slag met het reinigen van hetChinees hardsteen en het verwijderen van graffiti en kauwgom. Dat zijn voor ons hele gave projecten. 

We werken sowieso graag samen met partijen als gemeentes, VVE’s, vastgoedbedrijven en schilderbedrijven; we kunnen daarmee een langdurige relatie opbouwen en echt een partner voor ze zijn. We denken er ook over na om in de toekomst vaste contracten aan te bieden. Eenbedrijf dat bijvoorbeeld meerdere vestigingen heeft, betaalt dan een vast bedrag en wij maken daarvoor alles schoon. Na de ervaring van de laatste jaren, kunnen we nu goed inschatten hoe lang we over een project doen en dan kun je dus ook beter vaste pakketten aanbieden.

Schakelen

Daar waar Rob bij zijn vorige bedrijf zo’n honderd man moest aansturen, is het team nu een stuk kleiner. En dat bevalt prima.Saskia: ‘We zijn nu met drie man op kantoor en zo’n vijf man buiten.We hebben een hele goede basis en kunnen snel schakelen met elkaar.’ ‘Het is overzichtelijk, we hebben goede contacten enkennen onze onderaannemers goed’, vult Rob aan. ‘We zijn misschien niet de goedkoopste – overigens ook zeker niet de duurste– maar kunnen snel communiceren en inspringen op wat onze klanten willen. Prijs/kwaliteit is belangrijk. Stel, we komen ergens voor het reinigen van de gevels en de opdrachtgever vraagtof we niet toevallig ook de hekken kunnen schoonmaken, dan zetten we er een extra auto bij en wordt het geregeld. Daar doen we geen seconde moeilijk over. Ook eventuele euvels lossen we direct op. We laten niks op z’n beloop.’

Ambities

Bij Rob en Saskia straalt het enthousiasme er duidelijk vanaf en ambities zijn er ook nog genoeg. ‘Toen we een paar jaar geleden vanuit het niets begonnen, was het niet altijd makkelijk’, aldus Saskia. ‘Het is dan heel erg zoeken naar de juiste weg. Nu zijn we op allerlei vlakken gegroeid. We zijn op het moment bezig met de aanschaf van een nieuwe machine en waarschijnlijk gaan we nog een nieuwe medewerker aannemen. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een nieuw product: een liftstoel die ad hoc ingezet kan worden als bijvoorbeeld ergens de lift buitengebruik is. Heel veel meer kunnen we er nog niet over zeggen, maar het geeft aan dat we innovatief zijn, met passie werken en steeds op zoek zijn naar nieuwe kanalen en producten.’


Ook interessant voor u

Dakreiniging Clubgebouw Golfclub De Nieuwegeinse

Cleannovation Renovation Coating

Geraakt of geïnspireerd door onze manier van schoonmaken?